Příleitostná konzumace alkoholu způsobuje mírné zvýení rizika vzniku rakoviny prsu
Mírně zvýené riziko vzniku rakoviny prsu hrozí enám, které si týdně dopřávají tři a est skleniček alkoholu. Riziko se přitom zvyuje stejně u en, které alkohol konzumují v mladím dospělém věku i u těch, které alkohol pijí ve starím dospělém věku. Takové jsou výsledky nejnovějího výzkumu, které byly publikovány v odborném časopise JAMA.
Dr. Wendy Y. Chenová, která pracuje v Brigham and Women's Hospital a zároveň působí na Harvard Medical School v americkém Bostonu, spolu se svými kolegy zkoumala souvislost rakoviny prsu s konzumací alkoholu v dospělosti; zaměřila se přitom na mnoství konzumovaného alkoholu, na to, jak často hoj eny konzumovaly, i na jejich věk.
Do studie bylo zahrnuto 105 986 en, které v rámci studie nazvané Nurses' Health Study v letech 1980–2008 vyplnily několik dotazníků týkajících se jejich návyků ohledně konzumace alkoholu.
Mírná konzumace alkoholu představuje mírné zvýení rizika vzniku rakoviny prsu
Během sledovacího období bylo u účastnic studie diagnostikováno celkem 7690 případů invazivního karcinomu prsu. Vyhodnocení údajů naznačilo, e mírná konzumace alkoholu (5,0 a 9,9 gramu denně, co zhruba odpovídá 3–6 skleničkám vína týdně) statisticky významně souvisí s mírně zvýeným rizikem vzniku karcinomu prsu (riziko bylo o 15 % vyí).
Dvě skleničky alkoholu denně – zvýení rizika o 51 procent
Dále bylo zjitěno, e enám, které v průměru vypily alespoň 30 gramů alkoholu denně (tzn. minimálně dvě skleničky alkoholu denně), hrozilo o 51 % vyí riziko rakoviny prsu ve srovnání s abstinentkami.
Vliv věku na zvýení rizika
Vědci také zkoumali zvlá skupinu en, které pily alkohol ve věku 18–40 let, a zvlá skupinu en, které jej konzumovaly po 40. roce věku. Analýza ukázala, e riziko vzniku rakoviny prsu je zvýené u obou skupin en; i kdy tedy ena po 40. roce věku omezí svou spotřebu alkoholu, zvýené riziko vzniku tohoto onemocnění přetrvává.
Vliv mnoství vypitého alkoholu
Významnou roli hraje celkové mnoství vypitého alkoholu: více jsou tedy ohroeny eny, které jsou zvyklé vypít např. během jediného večera značné mnoství alkoholu.
Příčina vztahu mezi konzumací alkoholu a vznikem rakoviny
I kdy podle autorů studie zatím není známa příčina souvislosti mezi konzumací alkoholu a vznikem rakoviny prsu, jedním z moných vysvětlení by mohl být účinek alkoholu na hladinu estrogenu v krvi.
Vědci upozornili na to, e část dobrovolnic mohla v dotaznících svou konzumaci alkoholu podhodnocovat.
Kadá ena musí sama posoudit pro a proti
Autoři studie napsali:
„Stručně řečeno, nae studie komplexně hodnotí vzájemnou souvislost mezi konzumací alkoholu a rizikem vzniku karcinomu prsu z hlediska věku eny, četnosti a kvantity konzumace, ale také typu alkoholického nápoje, to ve v rozsáhlé prospektivní studii a za vyuití detailních informací o rizikových faktorech pro vznik rakoviny prsu. Výsledky naeho výzkumu ukazují, e při procesu kancerogeneze hraje významnou roli celoivotní expozice alkoholu a moná i dalí výivové faktory. Kadá ena vak musí sama zváit mírně zvýené riziko vzniku rakoviny prsu oproti údajně prospěným účinkům konzumace vína na riziko kardiovaskulárních onemocnění.“
Čtěte také:
- Izraeltí vědci vyvinuli vakcínu proti rakovině
- Zdravotnická reforma od dubna 2012 zákon o zdravotních slubách
- Zdravotnická reforma od dubna 2012 zákon o specifických zdravotních slubách
- Zdravotnická reforma od dubna 2012 zákon o zdravotnické záchranné slubě
- Zdravotnická reforma od dubna 2012 novela zákona o veřejném zdravotním pojitění
- Smát se, smát se, smát se
- Kmenové buňky léčí následky infarktu
- Místo pro léky proti bolesti si zajděte na masá
- Bude v budoucnosti moné čtení mylenek?
- Nemocnice Na Homolce má nové vybavení kardiocentra


